středa 28. května 2014

Zázraky přírody v naší kuchyni

Hurá! Hurá! Hurá! Léto je tady! Podle kalendáře možná ještě ne, ale pro mě léto začíná tím, že začnou na zahradě kvést pivoňky a po dědině černý bez. No a jelikož mám pivoňky už hezky na stole ve váze a v kyblících zaděláno na bezinkový sirup, nemusím na nic jiného čekat, skáču do kraťasů a nátělníků, léto je tu!
Zahrádka nás začíná odměňovat, nedílnou součástí téměř všech pokrmů se stává kopr, libeček a cíbíčko, dozrávají první jahody, ...




Přelom května a června je pro mně už několik let ve znamení výroby domácích sirupů. Máme dva, které musí být každý rok, i kdyby tragače padaly - bezinkový a kopřivový. K tomu si občas vyzkoušíme i nějaké nové - citronový, lipový, smrčkový, letos snad i mátový. Ale bezinkový ("kozičkový") a kopřivový je základ. A jelikož se u nás pijí v podstatě jenom dva druhy nápojů - v zimě čaj a v létě sirup, je jasné, že výroba je víc než potřebná :-) Navíc si vždycky i pár květů bezinek usušíme na čaj. I když, sirup je sirup... Ráda bych se s vámi o recepty na tyto dobroty podělila.

BEZINKOVÝ SIRUP  (recept na 8 litrů)
50 - 60 květů černého bezu
5 litrů vody, převařené a vychladlé (vloni i letos jsem nepřevařovala, ale použila jsem vodu z konvice Brita)
3 citrony
kyselina citronová dle chuti
4.5 kg cukr krystal

Na sběr květů si naplánujeme krásný výlet, projdeme se, užíváme si tu dokonalou vůni právě rozkvetlých bezinek, a teprve až se dostatečně našňupkáme, můžeme sbírat. Doma můžeme dát květy na noviny a nechat vylézt broučky a mušky, já to ale nedělám, zřejmě z lenosti, ale výluh poté stejně cedím přes plenku, takže broučky nepijeme :-) Ani květy neoplachuji, protože by podle mě přišly o většinu voňavého pylu. Raději si zajdu někam za dědinu a natrhám je na místě, kde nejezdí auta. Letos mi většinu květů nasbírala a přinesla maminka.



Do 10ti litrového plastového kyblíku (případně do jiné nádoby) dáme květy, zcela zalijeme vodou, přidáme na kolečka nakrájené citrony, zatížíme pokličkou a necháme 24 hodin stát. Poté přes hustou utěrku nebo látkovou plenku přecedíme do velkého hrnce, přidáme cukr (1:1 s výluhem, tedy na celkových cca 4,5 l nám připadne cca 4,5 kg cukru) a mírně zahříváme, dokud se cukr nerozpustí. Nevaříme. Podle chuti dáme kyselinu citronovou (naše chuť pojme tak 70 g). Na celé množství dávám také 1- 2 štamprle slivovice nebo vodky, samozřejmě čistě kvůli konzervaci ;-) Slivovice máme doma spoustu, nicméně jsou jazyky znalé, které ji i v takovém množství cítí, takže kdo chce mít čistou chuť, ať dá radši vodku.
Připravíme si čisté sklenice od gořalky - od Tuzemáku, Vodky a pod., 0,5l i 1l, komu se s tím chce hrát, mohou být i découpage technikou či barvami na sklo ozdobené, a chvilku je necháme ve stostupňové troubě vysterilizovat. Poté do nich slijeme hotový sirup, zašrubujeme a můžeme ještě dát do trouby na 10 min. při 75°C zavařit. Ještě tam máme dvě sklenice z loňska, vydržely, nezplesnivěly, nepokazily se.



KOPŘIVOVÝ SIRUP (recept na 4,5 litru)
80 mladých kopřiv natrháme, nejlépe v rukavicích, ale klidně i "na ostro" pro prevenci revma (pokud propásnete mladé kopřivy, nezoufejte a těm starým otrhejte vršky 15 - 20 cm dlouhé. Na chuti to nic nemění, jen máte možná trochu míň vitamínů).
Doma kopřivy opláchneme a dáme do hrnce, zalejeme 3,5 litry vody, přisypeme 60 g kyseliny citronové a 4 citrony nakrájené na kolečka a povaříme 5 minut. Necháme v hrnci, přiklopíme a necháme 24 hodin luhovat. Opět přecedíme přes plenku, zahřejeme a rozpustíme 1:1 s cukrem (cca 3 kg). Opět dáme štamprlku nějakého vhodného alkoholu a stočíme do sklenic a případně sterilujeme stejně jako bezinkový sirup.



Nejčastěji používaným nádobím v horkých letních dnech je potom karafa s jedním nebo druhým sirupem, plátky citronu a pár snítkami máty. Pokud je jó hic, ještě s pár kostkami ledu.



Denně se chodíme také kochat do naší zahrady a do humna, jak nám poskočila úroda, jestli už dozrála další jahoda, jak kvete hrášek, jestli už lezou okurky, co dělají cukety a dýně, jak se mají bylinky, jestli už je červený rybíz (Zuzanka číhá jako drak)... V sobotu jsme si přinesli s sebou domů kopr, cíbí, ředkvičky a mladé lístky špenátu, tak jsme si z nich udělali koláč à la lotrínský, těsto jsme ale rozmrazili listové :-)






Na zahradě vůbec trávíme poslední dobou většinu času. Při svém listování v časopisech (nevím, jak vy, ale já si dobrých receptů všímám zásadně až po delší době) jsem narazila v loňskočervnovém Apetitu na úžasné piknikové varianty balení jídla, které si můžeme přibalit s sebou na svačinku klidně i do humna. Zalíbil se mi puding v malých skleničkách. Synek totiž nejen že nám dělá ohromnou radost svými pokroky - lozí, pomalu si sedá, zdá se mi, že ze sedu přejde přímo na post smečaře - ale také mu převelice chutná. Proto se mi na lince pomalu, ale jistě hromadí dlouhá řádka skleniček po přesnídávkách (Linea Nivnice je od nás co by kamenem dohodil...). Vypadá to ve výsledku ještě líp, než v časopise! Vespodu je pár lžiček domácího müsli, následuje čokoládový puding, kolečka banánu, karamelový puding, bílý jogurt s vanilkovým cukrem, jahůdka a máta na ozdobu.






Ještě jsem musela vyfotit a vystavit mého nejvěrnějšího pomocníka při vaření pudingu a omáček - metličku, kterou mi přivezla kamarádka Martinka z Brna - bez ní (metličky, i Martinky) by to vůbec nešlo tak hladce!



Chvála Bohu za to, že žijeme na vesnici a máme zahradu. Co já bych jinak dělala? :-)
Pevně doufám, že si příchod léta užíváte stejně jako já. Krásné dny plné pohody vám přeji :)

P.

2 komentáře:

  1. Peti, i když dneska večer sepnul kotel,krásně si mě letně naladila - zašla bych k vám na svačinku, koláče i limča vypadají taky skvostně.
    Měj hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko děkuji, když já mám ráda i takovéto deštivé počasí (až na ty záplavy teda), tak si užívám :-) Na svačinku klidně zajdi, ráda Tě uvidím ;-)

      Vymazat