pondělí 2. června 2014

Citronovo - jahodový dezert na víkend - mé cheesecakeové "poprvé"

V kuchyni zbožňuji zkoušet nové věci. Ať už jsou to recepty, které jsem ještě nevařila či nepekla, nové pomocníky do kuchyně, které mi nějak rychle doma přibývají (zrovna dneska mi dorazila zásilka s novými cukrářskými potřebami) nebo aspoň nové postupy na recepty již ověřené. 

 


S cheesecakem jsem si ale dala na čas. Už jsem nad ním přemýšlela několikrát, většinou touto "jahodovou" roční dobou, ale vždycky jsem nakonec sáhla radši po receptu na nepečený tvarohový dort, případně po jiném osvědčeném rodinném receptu. Trochu mě asi brzdilo i to, že je to vlastně "dort", a mám tak nějak zažito, že dort se dělá pouze tehdy, když je k němu i nějaký oslavenec. (Toto přesvědčení se ve mě už ale naštěstí pomalu láme.) Takže letos to konečně klaplo! Při ruce jsem měla loňské číslo červnového Apetitu, který má na obálce nádherně vypadající cheesecake s jahodami a bazalkovým cukrem. Jahody nám pomalu dozrávají, polovinu sbodne Zuzka ještě v humně, ale ta druhá by na dort stačila! Navíc nám přinesla ochutnat vlastního dortu naše Mirka, a jelikož byl vynikající, tak mě to nakoplo pustit se konečně do vlastního výtvoru. Recept, který je v časopise, nemůžu na internetu najít, proto vkládám pro inspiraci:



Citronový cheesecake s jahodami a bazalkovým cukrem
250 - 280 g sušenek (BeBe dobré ráno s oříšky - já dávala Mini verzi) podrtíme v robotu
150 g rozpuštěného másla 

Smícháme dohromady a vmačkáme do pečicím papírem vyložené dortové formy. Dáme na chvilku ztuhnout do lednice. Mezitím si připravíme krém:

500 g tvarohu
2 kysané smetany
300 g lučiny či jiného krémového sýra (já doma neměla a do obchodu se mi nechtělo, tak jsem tam šupla jedno pomazánkové máslo po vzoru "českého" Tiramisu. Dalo se to :-) )
4 žloutky
2 citrony, nastrouhaná kůra a vymačkaná šťáva
250 g krupicového cukru

V míse promícháme všechno kromě 1 kelímku kysané smetany. Nalijeme do formy na sušenkový korpus a dáme péct cca 30 minut na 180°C - cheesecake by se měl uprostřed ještě lehce chvět. Na závěr potřeme zbylou smetanou a pečeme ještě asi 5 minut. Necháme vychladnout nejprve na lince, poté v lednici. Před podáváním ozdobíme rozpůlenými jahodami a bazalkovým cukrem. Ten připravíme jednoduše - čerstvé lístky bazalky dáme s cukrem do mixeru a meleme a meleme... Mě to teda můj stolní chopper nepobral nějak dokonale, na menší množství je lepší speciální násada multifunkčního robotu, která seká bylinky. Také jsem v mé šup-šup náladě nepřečetla recept pozorně a do krému šupla obě dvě smetany naráz, takže mi na dopečení nic nezbylo - byl by býval jistě hezčí a bělejší, ale to už je jenom menší kosmetická vada na kráse chuťově výtečného dortu :-) 






Chuťově je dortík opravdu vynikající (i s tím pomazánkovým máslem), bazalkový cukr, ač zní kombinace zvláštně, k sobě krásně pasuje, vychlazený je skvělý, a když se přihodí ještě pár snítek máty, máte na talíři dokonalý letní dezert (nejen) k nedělnímu preséčku.

Mám radost, že jsem si splnila další sladkou premiéru. Ještě mi už dlouho leží v hlavě brownies. Tak třeba přístě :-) 

Mějte se krásně!

P.

2 komentáře:

  1. Peti, máš ho krásný, jako na té obálce! Už jsem ho taky dělala, je skvělý.
    Moc tě zdravím, Helena

    PS: taška je hotová, jen nevím, jestli zítra stihnu poštu - pokusím se!

    OdpovědětVymazat