středa 29. ledna 2014

Na zdravou notu... Kváskový chlebík

Tak už jsem taky neodolala a vrhla se do "kváskování" :-) Od tety Mirky jsem dostala můj první žitný kvásek a vyzkoušela s ním podle jejích receptů první dva počiny - pšenično-žitný kváskový chleba a šneky se zelím a pikantní pomazánkou z celozrnné mouky. Chlebík se moc nevyvedl, beru ho jako první palačinku :-) Ale šneci mizí závratnou rychlostí :-)

Pšenično-žitný kváskový chleba
V 500 ml převařené vlažné vody rozmícháme 150 - 200 g kvásku. Přidáme 700 g mouky v poměru 500 g žitné a 200 g jiné (pšeničné, ale může být i špaldová, grahamová, pohanková, ...), můžeme udělat i celozrnnou variantu. Na to přidáme 2 polévkové lžíce oleje, 2 čajové lžičky soli, drcený či celý kmín, až 100 g semínek (slunečnice, dýně, len, ...) nebo až 200g "zrní" - uvařené rýže, cizrny, atd.
Teprve teď promícháme robotem. Necháme kynout minimálně 4 hodiny, nejlépe přes noc, ráno propracujeme a dáme kynout do ošatky také na 4 hodiny, překlopíme na plech, kde necháme ještě trochu kynout, potřeme vodou a dáme do trouby vyhřáté na 250°C. V troubě by měl být při vyhřívání i rendlík s vodou.
Po 10 minutách stáhneme teplotu na 210°C, vytáhneme rendlík s vodou, a dopečeme, cca 1 hodinu.
Necháme pořádně vychladnout a zakrojíme.


Složení chleba - 500g pšeničné, 200g žitné mouky

Těsto jsem zpracovávala robotem - příště dám připravit
do domácí pekárny, jednodušší a efektivnější řešení :-)

Část kvásku schováme pro příště (do lednice dávám
v 0,7 l omniovce)

Těsto zpracujeme na vále a dáme kynout...

...šup do dvou utěrek a do příštího rána do trouby (nezapnuté :-) )

Takto vypadalo těsto ráno.

Vyklopíme na vál a pokud jsme šikulky jako já a zapomeneme
dát kmín do těsta, je nejvyšší čas ho tam přidat :-D

Kynout jsem dávala do ošatky vyložené pomoučenou
utěrkou... Bohužel těsto bylo řídké, takže z původně
zamýšleného oválu...

...byl nakonec kulatý chleba :-D

A nakukujeme do trouby, jak to vypadá... 

Zvenku vypadal chlebík pěkně, ale po rozkrojení byl
takový sražený, nedopečený... Příští bude snad lepší!!

Chlebík se moc nepovedl, už si na něm pochutnávají slepičky, ale druhý z receptů je výborný, tak aspoň mi to nevzalo radost z kváskového těsta!

Šneci z kváskového těsta se zelím (i bez zelí)

600 g celozrnné pšeničné hladké mouky (200 gramů jsem nahradila moukou pohankovou a žitnou)
200 g vyzrálého žitného kvásku
300 ml mléka pokojové teploty (může být i rostlinné)
6 g mořské soli
150g olivového oleje nebo másla (já dala klasickou Heru)
hrst sekané petrželky
1 lžíce sušeného tymiánu
2 lžíce drceného kmínu

600 g kysaného zelí, propláchnutého a vymačkaného, případně jinou náplň
1 vejce na potření
strouhaný sýr nebo semínka na posypání (nemusí být) 

Těsto smícháme stejně jako u chleba, tedy v mléce rozmícháme kvásek, přidáme mouku, sůl, tuk (rozehřát a trochu vychladnout), koření a vypracujeme hladké, nelepivé těsto (já jsem hodila všechno do pekárny a nechala ji pracovat za mě - večer jsem pustila program Příprava těsta, nechala to tam přes noc a ráno šla péct (-: ). 

Vykynuté těsto rozdělíme na 2 díly, každý rozválíme na plát tlustý cca 2 cm, poklademe zelím nebo jinou náplní, srolujeme, krájíme šneky a klademe na pečicí papír. Potřeme vajíčkem, posypeme, necháme ještě chvilku na plechu nakynout a pečeme v troubě na 170°C dozlatova asi půl hodiny.

Pekárna je u nás vytažená skoro pořád, je pomocníkem
k nezaplacení!!

Zuzička mi pomáhá vyvalovat těsto a ujídat zelí (-:
Vykynuté těsto ráno rozdělíme na 2 bochánky a ještě trochu
prohněteme v ruce.

Šneky naházíme na plech vyložený pečicím papírem nebo fólií
(pekla jsem s ní poprvé, včera mi ji Kuba koupil v Lídlu, a jsem
spokojená :-) )

Potřeme vajíčkem a posypeme podle sebe, mě nejvíc
chutná sezamové semínko.

Pro nás "kojící maminky" jsem do druhé půlky těsta
dala místo zelí salámovou pomazánku.

A máme upečeno!

Mňamka! Ty zelné mě lákají, ale budu si na ně muset
ještě nějakou chviličku počkat...

Tak jsme se bavili včera a dneska. Chleba musíme ještě nějak vykoumat. Zítra zkusíme upéct v pekárně, jestli bude lepší úspěch, ale ten troubový mě láká. Musím ještě trochu poštudovat na internetu!

Krásný den všem ;-)



5 komentářů:

  1. Ahoj Peto, znas stranky conovehonakopci.cz? Vrele doporucuji se podivat - najdes tam vsechno o peceni sveho chleba rohliku a klidne i domaci vyrobu syru. Tahle stranka proste jede!!! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čauky, dneska mi o ní říkala teta, už jsem tam mrkla, ale zatím jen zběžně, jak bude čas, určitě to prolezu :)

      Vymazat
  2. No holky, vy jste ale parádní pekařky! To je vůně...
    Moc zdravím Petruško!
    Helena

    OdpovědětVymazat
  3. Chlebík dělám nehnětený, ten se povede vždycky:-)))
    Písnu odkaz jestli neznáš: http://fizule71.blogspot.cz/2013/01/vune-vpravde-chlebova.html

    Šneci vypadají pěkně:-)
    Ajka

    OdpovědětVymazat