neděle 30. listopadu 2014

Kváskové bulky

Krásnou první adventní neděli všem!

První adventní víkend jsme u nás prožili v neúplné sestavě. Chyběla nám doma Zuzanka, která absolvovala pětidenní maraton výletů s babičkami - od středy do pátku byla s babi Jani, dědou Peťou a strýcem Míšou v Sárváru "na bazéně", jednu noc doma a pak hurá s babi Dášou do Zlína a do Kroměříže na víkend. Už od malička se v ní nezapře cestovatelský duch :-)
My jsme mezitím nelenili a znovu se  po delší odmlce vrhli do pečení kváskového pečiva. Moje teta Mirka, můj věrný rádce ohledně zdravé výživy a bylinek, mi (již po několikáté) věnovala kvásek a s ním i recept na vynikající kváskové bulky. S jejím svolením se s vámi o recept podělím, protože jsou tak výborné, že jsme páteční várku už snědli a dneska pekli znovu.





Kváskové bulky / pizza 
(recept je psán v pořadí, v jakém přidáváte suroviny do misky)

250 ml vřelé vody
2 polévkové lžíce sušeného sojového mléka (zeleného Zajíce)
1 cm másla (odpovídá cca 1 PL)
1 čajová lžička Melasy
až se máslo rozpustí, vlijeme žitný kvásek (cca polovinu 0,7 l zavařovací sklenice)
550 g hladká mouka (já jsem při druhém pečení nahradila asi 80 g celozrnnou pšeničnou moukou)
sůl dle chuti, nejlépe mořská
2 PL rozdrcené lněné semínko (nemusí být, ale pro náš zažívací systém dělá zázraky)

Těsto hněteme robotem 3-5 minut, v misce zakryjeme a necháme kynout zhruba 3 - 5 hodin, podle síly kvásku. Mirčin kvásek je velmi aktivní a silný, takže stačili 3 hodiny. Je vidět, že se o něj dobře stará :-) Při slabším kvásku je možné zapnout troubu na 35°C a nechat kynout uvnitř.
Jakmile máme těsto vykynuté, naolejujeme si ruce a lžičku a děláme bochánky, v ruce stočíme a položíme na pečicí papír na plech. Z dávky vyjde 10 - 12 bulek, pečeme na plechu max. po šesti kusech. Když máme bochánky na plechu, vrátíme do vyhřáté trouby (nebo troubu nahřejeme, pokud jsme ji dosud nepoužili) a necháme kynout další 1 - 1,5 hodiny. Poté rozšleháme vajíčko, potřeme bulky, posypeme dle libosti (sezamové a jim podobné menší semínka je lepší znovu potřít vajíčkem, po upečení pak z bulek nepadají). Dáme péct na 170°C na horkovzduch, doba pečení je někde mezi 30 a 40 minutami, podle barvy.



Vychladnout je necháváme na mřížce, přikryté utěrkou. Studené pak uskladníme stejně jako rohlíky, vydrží až 3 dny v jedlém stavu.
Bulky jsme si doma zamilovali všichni. Děti je jí jenom tak samotné, já jsem si pochutnala se sýrem a bylinkovým tofu a zeleninovým salátem, lehce prokápnutým umeoctem...


Zkusila jsem v domácí pekárně upéct i chleba, ten se mi však vůbec nepovedl. Naštěstí ho náš pes snědl téměř celý a bez výhrad, budiž mi alespoň toto útěchou :-) Zřejmě se vrátíme spíše k chlebu kynutému v ošatce a pečenému v troubě.

Mějte se krásně! P.

Žádné komentáře:

Okomentovat